انواع ساییدگی لاستیک خودرو

انواع ساییدگی لاستیک خودرو

لاستیک ها شاید بیش از سایر اجزای خودرو در معرض خرابی هستند چرا که به صورت مداوم با سطح سخت جاده در تماس هستند. دانستن دلایلی که باعث سایش نامنظم لاستیک می شود برای پیشگیری و کاهش زمان جستجوی مشکل در تعمیرگاه بسیار مهم است. تراز چرخ ها یکی از دلایل اصلی سایش لاستیک است. اما دلایل دیگری نیز برای سایش تایر وجود دارد. آنها چه هستند؟ چه علائمی ممکن است وجود داشته باشد و چگونه مشکلات منجر به سایش لاستیک را حل کنید؟ در این مقاله به این سوالات پاسخ داده خواهد شد.

type of tire wear

1-سایش منظم تایر

علائم: لاستیک به طور منظم در کل آج فرسوده می شود اما آج آن کمتر از حد قانونی 1.6 میلی متر است.    علل ساییدگی منظم لاستیک ها: لاستیک ها به موقع تعویض نشده اند.    راه حل: لاستیک ها را عوض کنید.

2-سایش نامنظم روی شانه های لاستیک

 علائم : هر دو شانه فرسوده شده‌اند اما قسمت مرکزی آن فرسوده نیست.   علل : فشار باد کم یا رانندگی با بارهای بیش از حد بدون تنظیم فشار باد  راه حل: فشار تایر را همانطور که سازنده مشخص کرده، تنظیم کنید و آن را با باری که قرار است با آن رانندگی کنید، هماهنگ کنید.  بهتر است لاستیک را بررسی کنید تا ببینید آیا آسیب داخلی دیده است یا خیر

3- سایش در وسط لاستیک

 علائم: گل لاستیک در مرکز آج کمتر از روی شانه دیده می شود. علل : رانندگی با فشار باد بیش از حد.   راه حل: فشار باد را به درستی تنظیم کنید.  هنگام رانندگی در این حالت علاوه بر افزایش خط ترمز، ممکن است اثر هیدروپلنینگ نیز ایجاد  شود.

4-ساییدگی نامنظم در شانه بیرونی لاستیک

 علائم: شانه بیرونی لاستیک فرسوده شده است.    علل: کمبر بیش از حد مثبت. راه حل ها: پارامترهای تراز را با تنظیم کمبر، تنظیم کنید.

5-سایش نامنظم در شانه داخلی لاستیک

علائم: شانه داخلی لاستیک ساییده شده است.   علل: کمبر بیش از حد منفی.     راه حل ها: پارامترهای تراز را با تنظیم کمبر، تنظیم کنید.

6-سایش موضعی روی لاستیک

 علائم: یک ناحیه موضعی از لاستیک یا آج فرسوده شده است.   علل: ترمز اضطراری، لغزش، خرابی ترمز.     راه حل: سیستم ترمز را بررسی کنید و مطمئن شوید که لاستیک ها آسیب ندیده اند

7-سایش نامنظم دندان اره

 علائم: کانال های آج لاستیک ها که مسئول تخلیه آب هستند فرسوده شده اند.    علل: فنرها در وضعیت نامناسب، تنظیم ضعیف پارامترهای تراز    راه حل: کمک فنرها را بررسی کنید، پارامترهای تراز را تنظیم کنید، فشار تایر  و آسیب دیدگی آن را بررسی کنید.

8-سایش مورب لاستیک

علائم: سایش به صورت مورب روی لاستیک ظاهر می شود.    علل: چرخ به آرامی نمی چرخد یا ممکن است از طرفین خود بچرخد.  دلایل احتمالی عبارتند از: شل بودن چرخ دنده، نصب نامناسب لاستیک، نامتعادل بودن، فرسوده شدن  فنرها و غیره.    راه حل: چرخ ها را تنظیم کنید، نصب صحیح چرخ و لاستیک را بررسی کنید، مناسب بودن تایر برای وسیله نقلیه را بررسی کنید.

9-برآمدگی پهلوی لاستیک

 علائم: لاستیک دارای برآمدگی در دیواره جانبی است.     علل: ضربه شدید به کناره جاده، چاله یا عناصر دیگر.     راه حل: لاستیک را تعویض کنید

10-سایش نامنظم آج لاستیک

علائم: آج ساییدگی ناهموار را نشان می دهد.    علل: خرابی در سیستم ABS، قفل ترمز، تراز نبودن، تغییر شکل یا خارج از مرکز بودن رینگ، آلودگی به عوامل شیمیایی.      راه حل: چرخ را متعادل کنید، سیستم تعلیق و پارامترهای تراز را بررسی کنید.   

 

کلام آخر

باید در نظر داشته باشیم که فرسودگی لاستیک ها به طور منظم خیلی کم اتفاق می افتد.  به طور کلی لاستیک های محور محرک( جلوی خودرو) سایش بیشتری دارند. بعد از خرید لاستیک مناسب از منبعی مطمئن مثل همپالاستیک، بررسی مداوم سایش لاستیک خودرو در ایمنی رانندگی شما بسیار حائز اهمیت است.