انواع مختلف تایر

انواع مختلف تایر

انواع-مختلف-تایر

 

وقتی به صنعت خودرو به عنوان یک کل نگاه می کنیم، شاید هیچ حوزه ای گسترده تر از لاستیک وجود نداشته باشد. صرف نظر از اینکه چرا رانندگی می‌کنید، در چه آب و هوایی رانندگی می‌کنید، چه شغلی باید انجام دهید، یا هر چیزی که شما را مجبور به کار با وسیله نقلیه می‌کند، انواع لاستیک با قیمتهای مختلف بر اساس نیاز شما وجود دارد. همانطور که می توانید تصور کنید، خرید لاستیک مناسب همیشه یک تصمیم سیاه و سفید نیست.  شما باید با درک شرایط خود، نوع رانندگی و هزینه تصمیم بگیرید.

لاستیک خودرو یک قطعه کاملا مهندسی شده است که اشکال مختلفی دارد و برای مقابله با چالش های بیشماری طراحی شده است. ترکیب جنس لاستیک و طرح آج یا همان گل لاستیک به گونه ای طراحی می شوند که بهترین چسبندگی و هندلینگ را به خودروی شما در شرایط مختلف بدهند. در این مقاله از سایت همپالاستیک به معرفی انواع تایر و مزایا و معایب هر یک می پردازیم .

1-لاستیک های با کارایی بالا ( High Performance)

 لاستیک‌های پرفورمنس که معمولاً به آنها تایرهای تابستانی نیز گفته می‌شود، طراحی شده‌اند تا به رانندگان هندلینگ و کشش برتر در جاده‌های آسفالت شده - هم در شرایط مرطوب و هم در شرایط خشک – ارائه دهند. آنها همچنین مقاومت غلتشی کمتری دارند و بنابراین بازده سوخت بیشتری را ارائه می دهند و صدای کمتری در جاده ایجاد می کنند. این نوع لاستیک‌ها برای کسانی که به دنبال استفاده از وسیله نقلیه خود با کارایی بالا هستند، ضروری است.

الگوی آج تایرهای تابستانی نسبت به تایرهای زمستانی ساده‌تر است و شیارهای کمتری برای خلاصی از آب دارد وسطح تماس با جاده را به حداکثر می‌رساند. در نتیجه، وسیله نقلیه دارای چسبندگی و ترمز بهتری در ماه های خشک تابستان است. با این حال، همین ویژگی ها – ترکیب جنس منحصر به فرد لاستیک و طراحی ساده آج - تایرهای تابستانی را برای شرایط رانندگی زمستانی نامناسب می کند. هنگامی که دما به 7 درجه سانتیگراد می رسد، لاستیک سخت و شکننده می شود و طراحی آج نمی تواند به اندازه کافی برف یا یخ را تحمل کند. در دمای پایین لاستیک های تابستانی بازدهی خود را از دست می دهند، به طوری که کنترل ماشین بسیار سخت شده و احتمال تصادف بالا است.

مزایا لاستیک های با کارایی بالا

هندلینگ بهتر: لاستیک های پرفورمنس دارای ترکیب لاستیکی اختصاصی هستند که چسبندگی و هندلینگ عالی را در جاده های خشک و مرطوب در شرایط گرم تر ارائه می دهد. افزایش چسبندگی این لاستیک‌ها کمک زیادی به بهبود کنترل خودرو در پیچش‌ها می‌کند و  الگوهای آج به طور خاص برای کنترل بهینه در سرعت‌های بالا در شرایط سطح خشک طراحی شده‌اند.

 رتبه بندی سرعت بالا: از آنجایی که این لاستیک ها در ابتدا برای مسابقه ساخته شده بودند، می توانند سرعت بسیار بالاتری نسبت به لاستیک های مسافری معمولی داشته باشند.

هماهنگی با ABS : لاستیک‌های پرفورمنس از آنجایی که برای هندلینگ عالی طراحی شده‌اند، طوری طراحی شده‌اند که به خوبی با سیستم‌های ترمز ضد قفل مدرن، و همچنین فرمان و تعلیق حساس واکنش نشان دهند.

معایب لاستیک های با کارایی بالا

برای شرایط رانندگی خطرناک ایده‌آل نیست: اکثر مدل‌های با عملکرد بالا عمدتاً برای شرایط جاده خشک طراحی شده‌اند و برای جاده‌های یخی یا برفی ایده‌آل نیستند.

 عدم کنترل در سرعت های بالاتر از حدود طراحی شده: هنگام خرید و استفاده از لاستیک‌های پرفورمنس، رانندگان باید از امتیاز سرعت آگاه باشند و مراقب باشند که بیش از یک ساعت از آن تجاوز نکنند. اگر برای مدت طولانی بیش از حد سریع رانندگی کنید، لاستیک می تواند کشش خود را از دست بدهد و به طور بالقوه منجر به تصادف مرگبار شود.

2-لاستیک‌های زمستانی

لاستیک‌های زمستانی چسبندگی فوق‌العاده‌ای بر روی سطوح جاده‌های پوشیده از برف و یخ و همچنین جاده‌های مرطوب در شرایط سرد ایجاد می‌کنند. ترکیب آج لاستیک زمستانی حاوی لاستیک طبیعی بیشتری است، بنابراین وقتی دما به زیر 7 درجه سانتیگراد می رسد، سفت نمی شود. در عوض، در آب و هوای سرد  انعطاف‌پذیر می‌ماند تا فاصله توقف هنگام ترمزگیری را کاهش دهد. طراحی آج دارای شیارهای عمیق تری است که در برف و یخ فرو می روند تا چسبندگی بیشتری داشته باشند. لاستیک زمستانی همچنین دارای سیل های زیادی است که برای پاکسازی آب و گل و لای از مسیر خودرو و کاهش خطر هیدروپلنینگ بسیار عالی است.

با این حال، تایرهای زمستانی را نباید برای فصل تابستان استفاده کرد. این ترکیب برای آسفالت خشک بسیار نرم است، به این معنی که سریعتر فرسوده می شود. علاوه بر این، افزایش مقاومت غلتشی منجر به مصرف سوخت بیشتر و وزوز لاستیک  می شود.

مزایا تایرهای زمستانی

چسبندگی بهبود یافته: زمانی که مجبور هستید در برف یا یخ سنگین رانندگی کنید، هدف اصلی تایرهای برفی/زمستانی این است که چسبندگی بهتری به شما بدهد. این لاستیک ها با لاستیک نرم طراحی شده اند و دارای آج های عمیق برای بهترین کشش ممکن می باشند.

ترمز بهتر: در جاده های زمستانی، ترمز همه چیز است. برخلاف لاستیک‌های چهار فصل که می‌توانند به راحتی روی سطوح لغزنده قفل شوند و لغزنده می‌شوند، آج لاستیک‌های برفی/زمستانی در برف و یخ فرو می‌رود تا اطمینان حاصل شود که در صورت نیاز می‌توانید به سرعت متوقف شوید.

معایب تایرهای زمستانی

هندلینگ ضعیف: با توجه به طراحی، تایرهای برفی/زمستانی در جاده‌های زمستانی خشک یا ملایم نسبت به همتایان چهار فصل خود، هندلینگ دقیق کمتری دارند.

 شکننده : از آنجایی که لاستیک‌های برفی/زمستانی با لاستیک نرم‌تر نسبت به لاستیک‌های معمولی ساخته می‌شوند، سریع‌تر فرسوده می‌شوند. رانندگی با لاستیک های برفی در شرایطی که برای آن طراحی نشده، می تواند خیلی سریع آج ها و چسبندگی را کاهش دهد.

 

3-لاستیک چهار فصل (All-Season Tires  )

یک تایر چهار فصل ویژگی‌های لاستیک‌های تابستانی و زمستانی را ترکیب می‌کند و یک راه‌حل هیبریدی با مزایای هر دو ارائه می‌دهد. برای رانندگانی که در مناطقی با شرایط زمستانی معتدل زندگی می کنند (دمای هوا به ندرت به زیر صفر می رسد)، تایرهای چهار فصل می توانند جایگزین باشند.

این تایرها با ترکیبات آج و لاستیک مخصوص ساخته شده اند که برای انعطاف پذیری در هوای گرم و سرد طراحی شده اند.  آج روی این لاستیک‌ها طوری طراحی شده است که به خودرو در جاده‌های برفی پایداری می‌دهد و همچنین آب را برای چسبندگی بهتر به بیرون پرت می کند.  بسیاری از مدل‌های لاستیک های چهار فصل با علامت M+S عرضه می‌شوند. این نماد مخفف Mud + Snow است که بر اساس تست استاندارد صنعت تایر است.  در اصل، این نماد برای متمایز کردن لاستیک‌های بایاس لاستیکی از آج‌های دنده‌ای معمولی بود که عمدتاً در لاستیک‌های کامیون سبک و رادیال استفاده می‌شد.  با گذشت زمان، این علامت استاندارد شد تا نشان دهد که یک تایر دارای قابلیت چهار فصل است.

 ایده اصلی تولید این نوع تایر صرفه جویی در هزینه و زمان بود تا نیاز برای تعویض لاستیک های فصلی را کاهش دهند. اما همیشه به یاد داشته باشید که لاستیک های تابستانی و زمستانی به طور خاص با شرایط مربوطه طراحی شده اند.

مزایای لاستیک های چهارفصل

 سایش کمتر آج: لاستیک های چهار فصل طوری طراحی شده اند که عمر آج بیشتری نسبت به لاستیک های تخصصی تر داشته باشند. برای مثال، بسیاری از رانندگان می بینند که لاستیک های چهار فصل دو تا سه برابر بیشتر از تایرهای تابستانی دوام می آورند.

 هزینه کم: وقتی برای فصول یا کاربردهای خاصی وارد تایرهای تخصصی می‌شوید، هزینه زیادی برای فناوری و طراحی‌های پیشرفته می‌پردازید. در حالی که لاستیک‌های چهار فصل برای اهداف عمومی طراحی شده‌اند و معمولاً قیمت پایین‌تری دارند.

 گارانتی طولانی تر:  لاستیک های چهار فصل به گونه ای ساخته شده اند که سایش آج استثنایی داشته باشند. به نوبه خود، بسیاری از مدل های چهار فصل دارای ضمانت های طولانی تری نسبت به لاستیک های تخصصی هستند.

سواری نرم و بی صدا: اکثر مدل های تخصصی تایر عمدتاً برای کشش در شرایط سخت، زمین های خاص یا کاربردهای خاص ساخته شده اند. راحتی در جاده های متوسط، معیار اصلی برای نحوه طراحی اکثر لاستیک های چهار فصل است.

معایب لاستیک های چهارفصل

برای شرایط سخت زمستانی ایده آل نیست: در هوای نسبتا سرد همراه با برف، باران یا یخ، تایرهای چهار فصول هندلینگ مناسبی را ارائه می دهند. در برف سبک نیز خوب هستند. با این حال، در برف سنگین و یخبندان، به شدت توصیه می‌شود که تایرهای مخصوص برفی را تهیه کنید، به‌ویژه در آب‌وهواهایی که به طور معمول در معرض شرایط سخت زمستانی هستند.

برای مناطق خیلی گرم ایده آل نیست: اگر در آب و هوایی زندگی می کنید که گرمای شدید را تجربه می کند، لاستیک های چهار فصل فقط سطح متوسطی از چسبندگی را ارائه می دهند. آن‌ها همان ترکیب آج نرم و انعطاف‌پذیری که تایرهای تابستانی برای ارائه هندلینگ عالی در روزهای گرم و بارانی دارند، ندارند.

 4-لاستیک بزرگراه (Highway Tires )

لاستیک‌های بزرگراه عمدتاً در جاده‌های آسفالته استفاده می‌شوند. آنها کاملاً برای رفت و آمد در نظر گرفته شده اند، معمولاً با ضمانت های مسافت پیموده شده طولانی ارائه می شوند و برای سواری نرم و آرام با هندلینگ قابل پیش بینی در اتومبیل ها، کامیون ها و SUV ها طراحی شده اند. اکثر مدل‌های بزرگراه دارای بلوک‌های آج مستقل و چندین ضلع در اطراف تایر برای عملکرد بهینه در جاده با کشش در شرایط آب و هوایی متوسط هستند. اکثر آنها دارای نماد M + S هستند و قادر به ارائه تطبیق پذیری در تمام فصول هستند.

مزایای لاستیک های بزرگراه

عمر طولانی تر آج: لاستیک های بزرگراه معمولاً با الگوهای آج خاصی طراحی می شوند که صدا را به حداقل می رساند و گرما را از بین می برد که به نوبه خود باعث کاهش سایش آج برای طول عمر بیشتر لاستیک می شود.

 چسبندگی عالی در جاده‌های خیس: اکثر مدل‌ها به شیارهای کوچکی مجهز هستند (اغلب به صورت موج دار یا زیگزاگ) که آب را به سرعت دفع می‌کند و کشش را در جاده‌های خیس افزایش می‌دهد.

 مصرف سوخت خوب: همانطور که از نام آن پیداست، تایرهای بزرگراه برای رفت و آمدهای طولانی و عملکرد در جاده های آسفالت شده با سرعت بالا طراحی شده اند. یکی از ویژگی‌های اولیه این مدل‌ها ارائه یک سواری نرم و بی‌صدا و در عین حال به حداکثر رساندن راندمان مصرف سوخت است.

 ترمز و  پیچش بهتر: طرح‌های آج کمتر تهاجمی در لاستیک‌های بزرگراه، ترمز و پیچیدن عالی را در مقایسه با سایر انواع تایرها ارائه می‌کنند.

معایب لاستیک های بزرگراه

ناکارآمدی در شرایط زمستانی: در حالی که بسیاری از مدل‌های بزرگراه می‌توانند جاده‌های خیس و برف سبک را تحمل کنند، اما  برای تحمل برف و/یا یخ سنگین طراحی نشده‌اند.

عملکرد ضعیف در خارج از جاده: با توجه به الگوهای آج کمتر تهاجمی (که صرفاً برای جاده‌های آسفالت است)، لاستیک‌های بزرگراه ممکن است کشش مطلوبی را روی خاک، شن، ماسه و گل ایجاد نکنند.

5-لاستیک های اسپرت

لاستیک های اسپرت، به طور کلی دارای رتبه سرعت بالاتری نسبت به تایرهای چهار فصل هستند و اغلب دارای الگوی آج نامتقارن هستند و برای هندلینگ، عملکرد و البته ظاهر عالی طراحی شده اند. تایرهای اسپرت به لطف سطح تماس بزرگتر، چسبندگی عالی را در جاده های آسفالته خشک فراهم می کنند. این لاستیک‌ها معمولاً با رینگ‌های بزرگ‌تر استفاده می‌شوند و دارای نسبت‌های نسبتاً پایین (پروفایل) هستند.

مزایای لاستیک اسپرت

 راندمان سوخت خوب: از آنجایی که این لاستیک ها برای جاده های آسفالت طراحی شده اند، اکثر مدل ها با در نظر گرفتن بهینه مصرف سوخت ساخته می شوند.

عملکرد بهبود یافته: معیار لاستیک‌های اسپرت این است که آنها به وسیله نقلیه یک مزیت رقابتی در زمینه‌هایی مانند پیچ‌ها، ترمزگیری، هندلینگ و غیره می‌دهند. سطح تماس بزرگ‌تر و دیواره‌های جانبی سفت‌تر، نیروهای جانبی و پیچ‌های بهتری را ایجاد می‌کنند که برای سرعت های بالا طراحی شده‌اند.

ظاهر عالی: لاستیکی که برای سوار شدن به خودروهای اسپرت پر زرق و برق طراحی شده است باید ظاهری متناسب با آنها داشته باشد. لاستیک‌های اسپرت با الگوهای جذابی ساخته می‌شوند تا خودرویی که در آن استفاده می‌شوند را زیباتر کنند.

معایب لاستیک اسپرت

 مستعد آسیب: لاستیک های اسپرت برای استفاده در جاده های ناهموارنیستند. برخورد با چاله به طور بالقوه می تواند منجر به بریدن لبه از دیواره جانبی یا آسیب به چرخ شود.

 سایش سریع: این لاستیک ها با ترکیبات نرم تری برای چسبندگی و کشش بهتر طراحی شده اند که به این معنی است که مستعد سایش هستند.

سواری ناهموار: با توجه به دیواره‌های جانبی کوتاه و سفت، لاستیک‌های اسپرت جذب ضربه کمتری دارند – که می‌تواند باعث خشن بودن خودرو، به خصوص در جاده‌های آسیب‌دیده یا ناهموار شود.

نمایش نادرست سرعت خودرو: مبنای سرعت در کیلومتر شمار خودرو، محیط لاستیک فابریک خودرو و تعداد دورهای آن در هر کیلومتر است. به عنوان مثال لاستیک استاندارد پراید 13/65/165 است که در هر کیلومتر باید 585 بار بچرخد. این تعداد در لاستیک های اسپرت مناسب پراید 13/60/175 و 13/60/185 به ترتیب 589 و 577 است. به این ترتیب وقتی کیلومتر شمار عدد 100 را نشان می دهد، سرعت واقعی خودرو در این دو مدل لاستیک اسپرت به ترتیب 99 و 102 کیلومتر بر ساعت است. پس در هنگام رانندگی با آنها گاهی ناخواسته از سرعت مجاز جاده تجاوز کرده و جریمه می شوید. البته این مشکل در خودروهای لوکس و مدرن که از روشهای دیگری برای تعیین سرعت خودرو استفاده می کنند وجود ندارد.

 

6- لاستیک های ران-فلت( Run-flat  )

تایرهای Run-flat یکی از بزرگترین اختراعات در صنعت خودروسازی از زمان ظهور تایر پنوماتیک یا انتقال از تایرهای بایاس به رادیال است. چرا اینقدر انقلابی است؟ در صورت پنچری یا افت ناگهانی فشار باد، لاستیک ران فلت تا زمانی که راننده بتواند با خیال راحت به خانه یا نزدیک‌ترین گاراژ برسد، کاملاً کار می‌کند. عملکرد یک تایر run-flat  به علت دیواره های جانبی تقویت شده قوی و ضخیم ایجاد شده تا بتوان آنها را به طور موقت پس از پنچری راند. به طور کلی، شما باید بتوانید تا 80 کیلومتر را با یک لاستیک پنچر شده طی کنید.  اما به خاطر داشته باشید که آنها قابل تعمیر نیستند و باید در اسرع وقت آن را با یک تایر جدید تعویض کنید.

7- لاستیک های کامیون های سبک یا suv

لاستیک‌های   4×4نسبت به لاستیک‌های معمولی خودرو دارای بلوک آج بزرگ‌تر و شیارهای عمیق‌تری هستند.ها لاستیک های استاندارد روی سطوحی مانند زمین گل آلود عملکرد ضعیفی دارند زیرا آج به سرعت از گل پر می شود و چرخ شروع به چرخیدن بی فایده می کند و تایر را عمیق تر و عمیق تر در چاله فرو می کند. در مقایسه، لاستیک‌های کامیون ۴×۴ در زمین‌های سخت مانند گل، چمن و برف، بدون گرفتگی سطح آج، چسبندگی بهتری دارند.

مزایا لاستیک های کامیون های سبک یا suv

فاصله بیشتر از سطح زمین: برای خارج از جاده، بسیاری از رانندگان  لاستیک های کامیون  یا suv سایز بزرگتر را برای فاصله بیشتر در زمین های صخره ای انتخاب کنند. تایرهای بزرگتر در برابر موانعی که به طور بالقوه می توانند به موتور یا اجزای شاسی آسیب برسانند، محافظت می کنند.

کشش بهتر: از آنجایی که تایرهای کامیون یا suv  جرم بیشتری نسبت به وسایل نقلیه کوچکتر دارند، تماس بیشتری با جاده برقرار می کنند.

بهبود عملکرد در جاده خیس: صرف نظر از نوع تایر کامیون یا suv  که دارید، یک مزیت بزرگ این است که این لاستیک ها در جاده های خیس بسیار خوب عمل می کنند و برای جلوگیری از هیدروپلنینگ، به ویژه مدل های عریض تر، کارهای زیادی انجام می دهند. به طور کلی، تایرهای کامیون  یا suv  دارای بلوک‌های آج بزرگ‌تر و کانال‌های آب برای بهبود تماس هستند.

معایب لاستیک های کامیون های سبک  یا suv

اضافه شدن فشار به ترمزها: وقتی با لاستیک‌های بزرگ رانندگی می‌کنید، توقف آن به قدرت بیشتری نیاز دارد. حتی با لاستیک‌های کامیون یا suv  با اندازه متوسط، لنت‌های ترمز به سرعت فرسوده می‌شوند.

 افزایش مصرف سوخت: لاستیک‌های آفرود، وزن بسیار بیشتری نسبت به تایرهای معمولی دارند. اگر تایرهای کامیون یا suv  خود را ارتقا داده باشید، نتیجه این است که موتور باید سخت‌تر کار کند و سوخت بیشتری بسوزاند.

کلام آخر

انتخاب لاستیک همیشه آسان نیست. مهمترین چیز این است که شما (حداقل) درک اولیه ای از نیازهای رانندگی خود داشته باشید و اینکه چرا لاستیک های خاص بهتر از بقیه هستند. دانستن اینکه کدام تایرها در موقعیت‌های خاص به خوبی کار می‌کنند نه تنها می‌تواند عملکرد خودروی شما را بهبود بخشد، بلکه می‌تواند در درازمدت باعث صرفه‌جویی در هزینه شما شود. تیم تخصصی همپالاستیک با سالها تجربه در خرید لاستیک های سواری و اسپرت، لاستیک شاسی بلند با برندهای معتبر ایرانی و خارجی آماده مشاوره رایگان به شماست.